Bu site, tarayıcınız için sınırlı desteğe sahiptir. Edge, Chrome, Safari veya Firefox'a geçmenizi öneririz.

Etik Hediye Seçim Rehberini İncele! - Şimdi Keşfet

        

Local Makers Yeni Gelenler - Şimdi Keşfet

        

Salt Obje'nin Kurucusu Şerife ile Mobilya Restorasyonu ve Marka Hikayesi Üzerine Keyifli Bir Söyleşi

  • Merhabalar, bize kısaca kendinizden ve Salt Obje'nin hikayesinden bahseder misiniz? 

    Merhaba ben Şerife, İzmir’de yaşıyorum. Salt Obje kurulumu öncesinde lisans Uludağ Üniversitesi, yüksek lisans Ege Üniversitesi Kimya Mühendisliği bölümünden mezun oldum. 2010 yılında bir mobilya firmasının üretiminde Ar-Ge mühendisi olarak işe başladım. Aynı mobilya firması içerisinde ilerleyen yıllarda kalite, planlama departmanlarında çalışma fırsatım oldu. Bu süre içerisinde bireysel olarak 2016 yılında ahşap, mermer vb. doğaya ait materyaller içeren mobilyalar tasarlamaya başladım ve bu ürünlerden bir seri ürettik. Ürettiğimiz bu seri; The Artling, Tatler Homes, Architectural Digest, DesignIdeas, Behance gibi online sergi ve dergilerin seçkilerinde yer aldı. Bu zaman zarfında kurumsal hayatımda çeşitli endüstriyel üretim yapan büyük ölçekli fabrikaların tedarik zinciri departmanlarında çalışma fırsatım oldu. 2020 yılında herkes gibi ben de pandemi etkisi ile bazı önceliklerimi gözden geçirerek Salt Obje kurulumunun somut adımlarını attım ve elde döküm mum imalatı ile üretim sürecine başladım.


        

  • Bir mobilyanın restorasyon süreci nasıldır ? Nelere dikkat edilir?

    Bu süreç aslında mobilyanın tüm hayatı boyunca devam ediyor, bizim devreye girdiğimiz restorasyon aşamasında mobilyanın bundan önce hangi süreçlerden geçtiğini ve neye ihtiyaç duyduğunu saptayabiliyoruz. Ağaç malzeme suyun içerisinde çok uzun süre kalmadığı müddetçe restorasyona uygun bir malzeme ama yne de beni çok zorlayan parçalarla da karşılaştım. Ahşabın tamir edilebilir olması günümüzün sürdürülebilir dünya anlayışı için çok önemli bir yere sahip. Mobilyanın genel gözlemi sonrasında bağlantı elemanları ve imalat şekli ile dönem tespiti yapıyoruz. Bundan sonraki sürecin bir kısmı mekanik. Tüm parçaların sökülmesi, temizlenmesi, onarılması ve tekrar bir araya getirilmesini içeriyor. Eksik yada kusurlu bir parça var ise orjinaline sadık kalarak, ürünü bozmadan parça yada bölgeyi yeniliyoruz ve belki restorasyonun en önemli safhası bu oluyor. Bazı ürünler içerisinde pirinç, krom, mermer, cam, ayna gibi birbirinden farklı materyallerden aksesuarlar içerebiliyor ve bu her bir ayrı malzemenin kendisine ait temizleyicisi, yapıştırıcısı yada solüsyonu mevcut. Ana ahşap mobilyada yaptığımız yenileme, temizleme birleştirme işlemini bu parçalara da uyguluyoruz. Aslında bu sayede atölyem marangozhane ile laboratuvar arasında bir altyapıya sahip. Tüm parçalar bir araya gelerek montaj işlemi tamamlandıktan sonra son dokunuş dediğimiz vernikleme/vakslama aşamasına geçiyoruz bu da artık ürünün tamamen ortaya çıktığı diğer önemli bir proses. Ürünler üzerinde kullandığımız her kimyasalın su bazlı olup bulunduğu ortamdaki hiçbir canlıya zarar vermemesine özellikle dikkat ediyoruz. Bu anlattığım süreçler ortalama 4-7 gün arasında bir zaman alıyor. Ortaya çıkan ilk ve son hali arasındaki fark gerçekten bizim için kayda değer ve çok tatmin edici oluyor. Artık restorasyon aşaması olarak biz burada devreden çıkıyoruz ama yeni sahiplerinin elinde bu süreç hala devam ediyor. Müşterilerimize yeni mobilyaları ile birlikte atölyemizde kendi formülasyonumuz ile ürettiğimiz %100 doğal içerikli ahşap bakım vaksını gönderiyoruz. Mobilyaların yeni sahiplerini hem nasıl daha uzun süre kullanabilecekleri hem de etkili bakımı nasıl yapabilecekleri konusunda bilgilendiriyoruz.

 

 

  • Eski kelime olarak size ne ifade ediyor? Neleri anımsatıyor? 

    Eski kavramının biraz kültürel bir yapısı var. Kelime olarak ilk bakışta bende uyandırdığı izlenimi negatif ama üzerine düşünüp, anlamını demlendirdiğimde zihnimde; kadim, daimi ve zamansız intibası bırakıyor. Kendimi eski eşyaların sergilendiği yerlerde gezerken hazine avına çıkmış gibi hissediyorum. Bu benim için bir fırsat ve haz. Tercihlerimi hep daha zamansız, değerinden kaybetmeyecek ve klasik olandan yana kullanıyorum. Çok antika ve aşırı nostalji bana göre değil. 

 



  • Eşyaların kullanıldıkça bulundukları ortamlardan, kullanıcılardan aldıkları izler ile hikayeler taşıdığını düşünüyoruz. Yenisini almak, sürekli yenilemek bu kadar popülerken sizin yaptığınız bu iş de aslında bu hikayeleri tekrar yüz üstüne çıkarmak gibi. Projelerinizin arasından keşfedip en etkilendiğiniz hikayeyi anlatabilir misiniz?

    Projelerimize katmak istediğimiz mobilyaları araştırırken bizim onları bulduğumuz durumlar olduğu gibi onlarında bizi bulduğu durumlar da oluyor. Ürünlerimizi hem aracı kurumlardan hem de esas kullanıcıdan temin edebiliyoruz. Kimden yada nereden alırsak alalım en dikkat ettiğim şeylerden birisi eğer ürünleri aldığım kişiler esas kulanıcı ise anılarına, aracı kurum ise emeklerine karşı saygılı olmak. Kimsenin içine sinmeyen bir durumla o ürünü projeme dahil etmek istemiyorum. Esas kullanıcıların büyük çoğunluğu zaten firmamızı takip ediyor ve dönüşüm sürecine dahil oluyorlar. “Ananemin sehpası iyi ki sizinle karşılaştı”, “bambaşka bir komodin olmuş” en çok karşılaştığım takdirleri. Bu kadar olumlu bir alışveriş ve sonuç karşısında eminimin yenilenen ürünler gittiği yerde de pozitif etki yaratacaktır. Yaşananlara somut örnek vermek gerekir ise bir  çalışma masasını alırken çekmece arkasında sıkışmış bir mektup buldum. Aracı kurumdan esas kullanıcıyı tanımadığını öğrendik, sosyal medya üzerinden mektuptaki ismi arattık ne yazık ki mektup tarihindeki uygun yaştaki kişiye denk gelemedim. Mektubu sahibine ulaştırmak biraz fanteziydi belki ama bana yaşattığı his güzeldi. Yine yakın zamanlı bir projemde dolabın arka kısmına evin küçük çocuğunun çizmiş olduğu bir resime ve ismine denk geldim, Derya dolabın arkasında güneş ve dağlar çizmişti. Resmi ve ismi silmedim. 

 

  • Yenisini almaktan ve tüketimden bahsederken, Türkiye’de mobilya restorasyon hakkında düşünceleriniz nedir? Sizin takip ettiğiniz kişiler ya da beğendiğiniz projeler var mı?

    Online olarak Vintage aksesuar seçkisine sahip mağazalara bu aralar çok sık denk geliyorum gerçekten çok nadide ve güzel parçalar topluyorlar. Aksesuar ve kıyafet olarak arzın yoğun olduğu bir dönemdeyiz galiba ama mobilya için bu durum nasıl ilerler bilmiyorum. Mobilya restorasyonu nispeten biraz daha zor, zaman alan zahmetli bir iş. Öncelikli olarak atölye, ekip, ekipman, tecrübe ve operasyonel güç isteyen bir süreç. Atölye sahibi çoğu kişi yenileme yapmanın bir mobilyayı sıfırdan üretmekten daha zor olduğunu bilir ve bu hizmeti dışarıdan vermeye pek sıcak bakmazlar.    Hatta günümüzde restorasyonun yapılması bir kenara masif mobilya yapan usta bulmakta bile güçlük çekiliyor. Online satışın bu kadar yoğun olmadığı, ahşap işleme ve cilalama hakkında internette yeterli bilgi yokken esas restorasyon konusunda uzman olup bizi bu konuda geçmişte aydınlatan, destek veren ve işin tekniği öğreten çok ustalarımız oldu ancak jenerasyon farkı sebebi ile ulaşılabilirlikleri ne yazık ki kısıtlı. Dolayısıyla dışarıdan bir atölye ile anlaşarak mobilya alıp restore etmek pek sürüdürülebilir bir iş modeli değil, teknik ekip ile kreatif ekibin bir çatı altında toplandığı bir yapıda sürekli hale gelebilecek bir iş modeli. 
    Çoğu lokal gibi ben de atölyemde hem kreatif, hem de teknik süreci beraber yürütmenin avantaj ve dezavantajlarını beraber yükleniyorum. Bununla beraber yine güzel seçkilere sahip Vintage mobilya alıp satan online mağazalar da mevcut, hepsi çok değerli işletmeler. Tüketmeden dönüştürmeye, yenilenmeye hizmet veren herkes çok değerli.




  • Atölyede sizin için bir gün nasıl geçiyor? 

    Atölyem orman kenarında oldukça sakin bir lokasyonda. İçerisine tüm gün boyunca gün ışığını alan aydınlık ve ferah bir yapısı var. Benim için hem sığınak hem de ürettiğim/dönüştürdüğüm bir yer halini aldı. Şu sıralar Covid ve iş güvenliği sebebi ile misafirlerimizi randevu ile kabul ediyoruz, bu sebeplerle günlerimiz oldukça sakin geçiyor. İşimin en sevdiğim kısmı aslında her ürün her proje birbirinden farklı bir sürece sahip. Salt Obje bünyesinde aynı zamanda kişiye özel el dökümü mum imalatımız da mevcut. Mumlarımız da restorasyon ürünlerimiz gibi kendine has. Neredeyse hiç seri ürünümüz yok, bu da bizi oldukça dinç tutuyor. Günler içerisinde belki tek ortak eylem sabah kahvemizi yapmak diyebilirim. 

  • Müşterilerinizden öncesi / sonrası şaşkınlıkları oluyor mu?

    Şaşkınlık yaşadığımız bir dönüş henüz olmadı ama yakın zamanda beni çok motive eden bir durum var. Bir süredir bir hayalimin başlangıcını yaptım ve belirli bir miktar üzeri ürün satın alan kişiler adına firmamız olarak ağaç bağışı yapmaya başladım. Bu meblağı şimdilik 500 TL olarak belirledim ama hedefim her ürün alan için bir ağaç bağışı şeklinde. Ürünlerini teslim alan müşterilerimize küçük bir sertifikada isimleri ile teşekkürlerimi  iletiyorum. Bunun ile alakalı çok olumlu dönüşler alıyorum.

 

  • Hikayeni okuyanlar ve Local Makers ailesi için 1 kitap 1 film önerisi rica etsek? 

    Film olarak Kieslowski, Üç renk üçlemesinden Bleu, ve kitap olarak da Victor Hugo’nun tarzının çok dışına çıktığı “Bir idam mahkumunun son günü” beni en çok etkileyen iki eserdir. 



    Salt Obje ve Local Makers hakkında detaylı bilgi sahip olmak ve güncellemeler için sosyal medya hesaplarını takip edebilirsiniz!

    @saltobje

    @localmakers.tr

Bir yorum bırak

Lütfen unutmayın, yorumlar yayınlanmadan önce onaylanmalıdır.

Alışveriş Sepeti

Satın alınabilecek başka ürün yok

Sepetiniz şu anda boş.