Bu site, tarayıcınız için sınırlı desteğe sahiptir. Edge, Chrome, Safari veya Firefox'a geçmenizi öneririz.

Etik Hediye Seçim Rehberini İncele! - Şimdi Keşfet

        

Local Makers Yeni Gelenler - Şimdi Keşfet

        

Sürdürülebilir Bakış Açısı ile Yaratılan Moda Markası: Imperfectionists'in Kurucusu Dilayla Kopuz'la Keyifli Bir Söyleşi

Local Makers giyim kategorisinde yer vereceğimiz ürünleri seçerken; sürdürülebilir moda anlayışını benimseyen, çevre dostu kumaşlar kullanan, etik bir şekilde üretim yapan markaları seçmeye büyük bir çaba harcıyoruz. Kısa süre önce Local Makers ailesine katılan [IM]perfectionists, bu değerler çerçevesinde üretim yapan, cinsiyetsiz moda anlayışını benimseyen, aynı zamanda geçtiğimiz sene KAGİDER X Yuvam Dünya Yeşil İş Ödülleri’nde Türkiye’nin ilk 10’unda yer alan sürdürülebilir marka sahiplerinden biri! Gelin, markanın hikayesini, moda endüstrisinde en sürdürülebilir liflerden biri olan kenevirin üretime dahil edilişini, [IM]perfectionist'in kurucusu genç girişimci Dilayla Kopuz'dan dinleyelim!

  • Merhaba Dilayla, hikayeni dinledikten sonra seni ve marka kurma maceranı ilham olabilmesi adına, okuyucularımızla da buluşturmak istedik. [IM]perfectionists markasının kurulmasındaki ilham noktası neydi?  Marka isminizin anlamı çok ilginç. Nasıl karar verdiniz bu ismi kullanmaya?

Marka ismimizin ilhamı aslında benim 15 yaşında geçirdiğim bir ameliyat ve sonrasında yaşadıklarımdan geliyor. Sırtımda üzerinden seneler geçmesine rağmen büyük bir yara var ve genellikle insanlar, yaralarını kötü veya estetik görüntüyü bozan olarak değerlendiriyor. Ayrıca sadece fiziksel değil manevi olarak da hepimiz bir sürü yara ve travma taşıyoruz bunların bizi biz yaptığına inanıyorum ve kötü şeyler olmadığını tek kelime ile anlatmak istedim. Bu kelime; mükemmelliğimizin aslında mükemmel olmayışımızdan gelişi olduğu anlamını taşıyan IMperfectionists...

  • Hızlı moda anlayışının ve tekstil sektörünün çevreye verdiği zarar yadsınamaz…Markanın sürdürülebilirlik tanımı nedir ve sahiplendiğiniz değerleri üretim aşamanıza nasıl dahil ediyorsunuz?

Sürdürülebilirlik tanımımız:

  • 100% Doğal
  • Vegan
  • Etik  & Yerel Üretim
  • Sıfır Atık
  • Uzun süreli kullanım / yüksek kalite

Biz kuruluşumuzdan itibaren sürdürülebilir bir markayız. Moda endüstrisi; her sene ortalama 92 milyon ton atık üreten ve 2018 yılında da Birleşmiş Milletler'in çevresel aciliyet gerektiren bir endüstrisi arasında yer almakta. Bu noktada neden başka bir moda markasına daha ihtiyaç olsun ki sorusunu bende kendime sordum. 

Cevabı ise aslında çok kolaydı...

Daha iyisini yapabilmek ve hepimizin severek ve kendini yansıtmak için kullandığı modanın çevreye zararını minimuma indirerek devam edebilmek.

Ürünlerde 100% doğal kumaş kullanımı tercih ederek plastiği ortadan kaldırıyoruz. Her tasarım önce kağıda çiziliyor ve sonra CLO 3D üzerinde dijitale geçiriliyor. Rengi kalıbı ve tasarımı burda finalize ettikten sonra bir adet gerçek prototip üretiliyor. Bu sayede hatalı prototiplerden çıkan atık oranını da azaltmış oluyoruz.

Ayrıca kalıplarımızda dijitalde hazırlanıyor (sonrasında kumaş kesimi için çıkarılıyor.) ve üretim öncesi dijitalde kumaşın genişliğine işleniyor. Bu teknikle üretimde verimimizi ne kadar arttırabiliriz ve ne kadar az atık çıkarabiliriz sorularının cevaplarını arıyoruz.   

Her tasarımın üzerinde üretim sürecini aşama aşama şeffaf bir şekilde aktardığımız bilgilendirme karekodları da mevcut. 

  • Marka hedefiniz nedir?

Ülkemizde sürdürülebilirlik alanında öncü markalardan biri olmayı hedefliyor ve bununla ilgili çalışıyoruz. Yeşil düşünen çevreci markalar ile beraber gelişebilmek adına etkinlik planları yapıyoruz. 

Markamızı üretimlerin yanısıra insanların bir araya gelebildiği bir gruba çevirmeyi çok istiyorum. Bunun dışında; Türkiye haricinde şu an dört farklı Avrupa ülkesine ürün satışlarımızı gerçekleştiriyoruz. Bu ülke ve mağaza sayılarını artırarak markamızı daha çok yerde daha çok kişi ile tanıştırıp, sürdürülebilirlik bilincini arttırmayı da hedefliyorum. 

  • Bir manifestonuz var, ondan ve maddelerinden bahsedebilir misin?

Manifestomuz kuruluş yılımızda tarafımca Birleşmiş Milletler sürdürülebilirlik hedefleri (UNSDG) ve Moda Devrimi (Fashion Revolution) manifestosu baz alınarak ve bu organizasyonların sürdürülebilirlik hedeflerini desteklemek amacıyla yazıldı. 10 ana maddeden oluşan manifestomuzun ana taşları: 

  • Küçük ve lokal üreticilerle etik olarak çalışarak yerel ekonomiyi desteklemek. ( HEDEF 8 )
  • Tedarik zincirimizdeki herkesin uygun çalışma koşullarına göre çalışması, üretim şeklimizi transparan bir şekilde tüketiciyle paylaşmak ve sıfır atık üretim şeklini kılavuz edinmek. ( Hedef 12 )
  • Üretim sürecimizde ve ürünlerimizde plastik kullanmayarak plastikten arınmış bir moda endüstrisi için çalışıyoruz. ( Hedef 14 & 15 )

Tamamını okumak isteyenler manifestomuza buradan da ulaşabilir.

  • [IM]perfectionists ürünleri nasıl ortaya çıkıyor? Tasarım aşaması nasıl gelişiyor?

Öncelikle kağıda yapılmış çizimleri CLO 3D’ye geçiriyoruz. Burada renk ve kalıp üzerindeki revizeleri yaparak, en iyi prototipe ulaşmayı hedefliyoruz. Bu sayede sürecemiz hem hızlanıyor hem de yanlış prototipler üreterek atık çıkarmamış oluyoruz. 

Onayladığımız tasarımın üzerinden bir adet fiziki prototip elde ediyoruz. Kumaş seçimini tamamlıyoruz.Kumaşlar kalıba göre Ayşe Abla & Erdal Usta tarafından kesiliyor. Kesilen kumaşlar Erkan Usta tarafından nakışlanıyor. Nakış sonrası tekrardan dikilip son halini alıyor. Tüm ürünlerimiz el yapımı!

Çıkan atıklarımızı da ileri dönüştürüyoruz. Örneğin; sweatshirt'lerimizin atıkları tekrar kullanılabilir yüz temizleme pamuğu ve market çantalarına dönüşüyor.

Tüm üretim sürecimizi tasarımlarımızda bulunan karekodları okutarak; takip edebileceğinizi tekrar belirtmek isterim.

 https://www.imperfectionists.dk/pages/our-production 

  • Peki bize biraz üretim yerinizden bahseder misiniz? Üretim yerlerinizi seçerken, atölye seçimlerinizde nelere dikkat ediyorsunuz? 

Üretim atölyelerimizi seçerken bizim için en önemli nokta kadın ve erkek çalışanların aynı ve asgari ücretin altında çalışmaması. Çalıştığımız atölyemizin sahibi olan Ayşe Abla'da bir kadın girişimci.  Kadın üreticileri desteklemek, çalıştığımız atölyeler ile uzun soluklu çalışmak bizim için önemli. Üretim aşamalarında atölyelerimizi ziyaret ederek ve sorularımız ile iletişimde kalarak bu süreci yönetiyoruz ve takipte kalıyoruz.

  • Malzeme olarak endüstriyel keneviri tercih ediyorsunuz. Bu malzemeyi kullanmaya nasıl karar verdiniz? 

Kumaş bütün giysilerin temelini oluşturur ve karbon ayak izine en çok sebebiyet veren materyallerin başlıcası. Endüstriyel kenevir ise; 100% doğal elyaf olduğu için hem yıkandığı zaman mikro plastik yaymaz hem de yetiştiriciliğinde minimum oranda su tüketir ve emisyon oranı düşük bir bitkidir. 

 

Bu nedenle endüstriyel keneviri tercih ediyoruz.

  • Sıfır atık kavramının [IM]perfectionists’de ki karşılığı nedir? 

Üretim yerimize giren her materyali değerlendirmek & çöpe atmamaktır.

 

  • Dijitalleşme eylemi artık markaların bir parçası haline geldi. Dijital dünyada markanızı nasıl konumluyorsunuz ve neler yapıyorsunuz?

Markamız; pandemi bebeği. Pandemi döneminde doğmuş bir firma olarak kuruluşumuzdan beri sürdürülebilir ve inovasyon bazlı çalışıyoruz. Dijital prototipleme sürecimizden bahsettim ayrıca markamızın Fei Fei adında dijital bir avatarı var ve AR teknolojilerinden faydalanarak oluşturulmuş iki adet Instagram filtremiz de var.

 

 

Bir yorum bırak

Lütfen unutmayın, yorumlar yayınlanmadan önce onaylanmalıdır.

Alışveriş Sepeti

Satın alınabilecek başka ürün yok

Sepetiniz şu anda boş.