Bu site, tarayıcınız için sınırlı desteğe sahiptir. Edge, Chrome, Safari veya Firefox'a geçmenizi öneririz.

Etik Hediye Seçim Rehberini İncele! - Şimdi Keşfet

        

Local Makers Yeni Gelenler - Şimdi Keşfet

        

MAH-ROC’un Yaratıcısı: Roksan Sarfati ile Keyifli Bir Söyleşi

Sürdürülebilir yaşamla, sürdürülebilir giyimle farkındalık yaratan Mah-roc bizlere, dünyanın birden farklı yerinde kullanılmayan kumaşlara nasıl hayat verildiğini gösterdi. Bunu gösterirken de hikayelere tanıklık etmemizi sağladı. Gelin birlikte Mah-roc markasının felsefesini keşfedelim ve kurucusu Roksan Sarfat'tan hikayesini dinleyelim!

  • Bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

Birden fazla kültürün olduğu bir aileden geliyorum. Ailem 30 yıldan fazladır tekstil işinde olduğundan dolayı bütün çocukluğum atölyelerde geçti.  Karmakarışık ve farklı ülkelerde yaşayan bir aileden gelmem beni hep daha çok seyahat etmeye, daha fazla gözlemlemeye yöneltti. 

İtalya’da moda ve tekstil tasarımı okudum. Mezun olduktan sonra tasarımcı olarak Türkiye’nin önde gelen fast fashion markalarında yaklaşık 7 sene çalıştım. İşlerim sırasında çok fazla seyahat ettim. Dünya’nın bir çok ülkesinde aşırı üretim ve aşırı tüketimi görme şansım oldu. Yaşama tarzım ve Mah-roc bilinç altım ve deneyimlerimin birleşmesi ile bugün ki hallerine evrildi.

  • Sürdürebilir giyimi markanıza taşımak fikrinin hikayesi nasıl başladı?
Hızlı moda, aşırı tüketim, geldiğimiz üretim koşulları, eşitsizlik için bir şey yapmam gerekiyordu ve deneyimlerimi bildiğim, tanıdığım bir alanda kullanmaya karar vermem ile başladı.

  • Dünyanın dört bir yanından istenmeyen kumaşları yeniden kullanıma sunma süreci nasıl işliyor? 

Çok seyahat etmekle işliyor. Amaçsızca değil araştırarak ve tabii kazandığım iş deneyimleri sayesinde atılan kumaşları çok uzun bir süre topladım. Yeni bir hayat kazanmaları gerektiğini düşündüğüm sırada onlarla çalışmaya başladım. 

  • E- ticaret sitesi mi yoksa mağaza mı sizi hedef kitlenize ulaştırıyor?

E-ticaret ile başladık. Bizim için iyi gidiyor. Fakat pop-up etkinliklere ağırlık verdiğimiz bir sene geçirdik. Kumaşları yakından görmek, dokunmak çok daha farklı bir deneyim. Pop-up eventler de çok başarılı geçiyor.

  • Ürünlerinizin  yansıttığı yaşam tarzından bahsetmek isterseniz neler demek istersiniz? 

Sürdürülebilir bir yaşam için farkında olun. Bilinçli tükettin. Herhangi bir şey satın alırken gerçekten ona ihtiyacınız var mı diye bir kere daha kendinize sorun.  

  • Yansıtmak istediğinizin karşı tarafa geçtiğini hangi noktada hissediyorsunuz?

Gelen güzel mesajlarla.

  • Sürdürebilir yaşamın Türkiye’deki yeri sizce nasıl? Yeterince farkındalık yaratıldı mı?

Çok başındayız. Eğitim seviyemizin yeterli olmadığını düşünüyorum. Biz hep geriden gelen bir ülke olduk ama umudum var.

  • Eko gelişim, tasarım & özelleştirmenin markanızdaki yeri nedir? Daha çok markanın da bu yaklaşım ve hassasiyetle üretim yapması için sizce  neler yapılmalı?

Atılan kumaşlar zaten ana malzememiz. Her üründen birer tane oluyor.  İki kişi aynı çantaya sahip olamıyor. Doğal olarak kişiye özel bir tasarım haline gelmiş oluyor. 

Gerçekten çevreye verdikleri zararın farkına varmaları gerekiyor. Malzeme seçiminde bilinçli davranmaları lazım. Bir ürün üretirken 10 defa numune değil belki 1 defa yapıp onun üzerinden doğru kararlar ile gitmeleri gerekiyor. Dediğim gibi her şey farkındalıkla başlıyor. Dünyada binlerce örnek var.  

  • Koleksiyonunuz nelere göre şekilleniyor?

Koleksiyonumuz tamamen bulduğumuz kumaşlara göre ve geldiği yerdeki hikayelere göre şekilleniyor. 

  • Online olarak başlayan satış serüveninizi neden Balat’a taşıdınız?

Balat biraz şans oldu. Babamın çocukluk hayali olan bir yer aldık. Bize verdiği alanı araştırma, tasarım, üretim için bir atölyeye çevirdik. Burası ailede herkesin kendine zaman verdiği bir yer. Benim alanım gerçek bir işe dönüşünce online'a taşıdım diyebilirim. 

  • Kendi markasını kurmak isteyenlere lokal ve butik üreticilere üç tavsiye vermek istesiniz neler olurdu?

Çok okuyun.

Gitmek istediğiniz yer için çalışın, iş deneyimi olmazsa olmaz.

Gözünüzü açın, seyahat edin, açık olun.

  •  Dünyaca zor zamanlardan geçmekteyiz. Bu süreç markanızı nasıl etkiledi? Bundan sonrası için nasıl bir yol izlemeyi düşünüyorsunuz?

Yapmak istediğimiz bir çok şey vardı. Daha çok araştırmak, öğrenmek. Sadece üretelim ve satalım dünyasında değiliz.  Biz zaman bulamadığımız ve yapmak istediklerimiz üzerine çalışarak geçiriyoruz.  Bu dönem bir daha gelmeyecek o nedenle iyi değerlendirmek de bizim elimizde. Bundan sonrasında ise insanları daha çok bilinçlendirmek için farklı yollar izleyeceğiz.

  • Karantina sürecinde evde kalırken motivasyonunuzu nasıl sağladınız?

Kendime zaman tanıyorum ve pozitif kalıyorum. Aylardır seyahat halindeydim. Dinlenmeye ihtiyacım vardı. Yapmak istediklerime odaklanarak motive oluyorum.

 



Bir yorum bırak

Lütfen unutmayın, yorumlar yayınlanmadan önce onaylanmalıdır.

Alışveriş Sepeti

Satın alınabilecek başka ürün yok

Sepetiniz şu anda boş.